Νέο πλαίσιο για τη διαφήμιση προϊόντων διατροφής, καθώς και αλκοολούχων ποτών, ελευθερία πρόσβασης όλων των ενδιαφερόμενων τηλεοπτικών φορέων σε ειδησεογραφικό περιεχόμενο μείζονος σημασίας, αλλά και έξοδο των τηλεφωνικών γραμμών υψηλής χρέωσης για την επικοινωνία των τηλεθεατών με συγκεκριμένου είδους εκπομπές, προτείνει, μεταξύ άλλων, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης ΕΣΡ .
Το ΕΣΡ κατέθεσε πλαίσιο προτάσεων, εν όψει της νομοθετικής ρύθμισης που προωθεί η πολιτεία, προκειμένου να ενσωματώσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα οπτικοακουστικά, η οποία υπενθυμίζεται ότι έχει καθυστερήσει σημαντικά (η σχετική προθεσμία έληγε στις 19/12/2009 για όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης).
Ακατάλληλες εμπορικές ανακοινώσεις τροφίμων και ποτών
Στο νέο πλαίσιο και εντός 6 μηνών από την υιοθέτησή του, προβλέπεται ότι οι πάροχοι υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων (πάροχοι τηλεοπτικών υπηρεσιών) θα πρέπει να συντάσσουν κώδικες δεοντολογίας σχετικά με τις ακατάλληλες οπτικοακουστικές εμπορικές ανακοινώσεις, οι οποίες συνοδεύουν ή παρεμβάλλονται σε προγράμματα για παιδιά και αφορούν σε τρόφιμα και ποτά που περιέχουν ουσίες με επιπτώσεις στη φυσιολογία, ιδίως συστατικά όπως τα λιπαρά, τα κορεσμένα λιπαρά, τα τρανς - λιπαρά οξέα, το αλάτι/ νάτριο και τα σάκχαρα, των οποίων δεν συνιστάται η υπερβολική κατανάλωση στη συνολική δίαιτα.
Επισημαίνεται ότι ρυθμίσεις ανάλογες, που αφορούν στην οριοθέτηση των διαφημιστικών μηνυμάτων που σχετίζονται με τα τρόφιμα, με στόχο την προστασία κυρίως των παιδιών, υιοθετούνται από το σύνολο των ευρωπαϊκών κρατών.
Ελευθερία πρόσβασης σε περιεχόμενο
Ιση πρόσβαση σε όλους τους ενδιαφερόμενους (ακόμα και διαδικτυακούς και άλλους σταθμούς) στο τηλεοπτικό περιεχόμενο εκδηλώσεων μείζονος σημασίας για την κοινωνία βάζει το νέο πλαίσιο.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι τηλεοπτικοί οργανισμοί δεν επιτρέπεται να μεταδίδουν κατ' αποκλειστικότητα εκδηλώσεις που θεωρούνται ότι έχουν μείζονα σημασία για την ελληνική κοινωνία ή για την κοινωνία άλλου κράτους - μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κατά τρόπον ώστε να παρεμποδίζεται η ευρεία πρόσβαση του ελληνικού κοινού ή του κοινού του άλλου κράτους - μέλους, αντίστοιχα, στην τηλεοπτική μετάδοση των εκδηλώσεων αυτών.
Προς το σκοπό αυτό, το κοινό πρέπει να έχει, κατά περίπτωση, τη δυνατότητα να παρακολουθεί τις εκδηλώσεις αυτές και από τηλεοπτικούς οργανισμούς ελεύθερης λήψης, μέσω ολικής ή μερικής απευθείας κάλυψης ή, εφόσον συντρέχουν λόγοι δημόσιου συμφέροντος, μέσω ολικής ή μερικής αναμετάδοσης.
Με Κοινή Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Πολιτισμού και του κατά περίπτωση συναρμόδιου υπουργού, καταρτίζεται κατάλογος εθνικών ή μη εκδηλώσεων μείζονος σημασίας για την ελληνική κοινωνία και προσδιορίζεται σαφώς ο τρόπος με τον οποίο πρέπει να μεταδίδονται οι εκδηλώσεις αυτές.
Ο χαρακτηρισμός μιας διοργάνωσης ή άλλου συμβάντος, ως εκδήλωσης μείζονος σημασίας για την ελληνική κοινωνία, γίνεται με κριτήριο τον αποκλειστικά ειδησεογραφικό χαρακτήρα τους ή το αποδεδειγμένο ενδιαφέρον που παρουσιάζουν για το ευρύ κοινό.
Φρένο στα τηλέφωνα υψηλής χρέωσης για «μαντείες»
Στο νέο πλαίσιο προβλέπεται ότι η μετάδοση προγραμμάτων, κατά τη διάρκεια των οποίων παρέχονται, μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας, υπηρεσίες αστρολογίας, χαρτομαντείας και λοιπές συναφείς, είναι δυνατή μόνο μεταξύ των ωρών 24.00 και 06.00 και η επικοινωνία του κοινού πραγματοποιείται υποχρεωτικώς με χρήση αριθμών σταθερής τηλεφωνίας αστικής χρέωσης.
Το ΕΣΡ, στις προτάσεις του, προκειμένου να αποφεύγεται η προβολή διαφημίσεων που παραπέμπουν σε γραμμές υψηλής χρέωσης κατά τη διάρκεια της ημέρας, ζητεί να προστεθεί ότι και οι διαφημίσεις τέτοιων υπηρεσιών θα πρέπει να προβάλλονται μόνο κατά το προαναφερθέν χρονικό πλαίσιο.
Η οδηγία της Ε.Ε.
Η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα οπτικοακουστικά φέρνει νέα δεδομένα στα ισχύοντα στο ραδιοτηλεοπτικό χώρο, αφενός εισάγοντας νέες έννοιες (γραμμικές και μη γραμμικές υπηρεσίες), αφετέρου ενσωματώνοντας στην αγορά των οπτικοακουστικών νέες μεθόδους προβολής (τοποθέτηση προϊόντων, νέα χρονικά όρια διαφημίσεων κ.λπ.).
ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ -ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά