Της Νατάσας Μπαστέα Στις πρόσφατες εκλογές στην Ελλάδα είδαμε για πρώτη φορά την εκτεταμένη χρήση του Διαδικτύου από υποψηφίους, κόμματα, αλλά και ψηφοφόρους. Σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ ή η Βρετανία, το φαινόμενο αυτό βρίσκεται ήδη σε πλήρη άνθηση, κάτι που αναμένουμε να δούμε και εδώ στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση, όποτε και εάν γίνει. «Η αξία της δικτυακής δημοσιογραφίας» ήταν το συνέδριο που διοργάνωσε την περασμένη εβδομάδα το ΒΒC, αναγνωρίζοντας έτσι τις σημαντικές αλλαγές που σημειώνονται στον χώρο της ενημέρωσης. Αφορμή και εκεί ήταν η εκτεταμένη χρήση του Ιντερνετ για παρουσίαση ειδήσεων κατά τις εκλογές του περασμένου Μαΐου. Την Παρασκευή 8 Μαΐου, δύο ημέρες μετά την ημέρα της ψηφοφορίας, η ιστοσελίδα του ΒΒC είχε περισσότερες από 11,5 εκατομμύρια μοναδικές επισκέψεις και οι χρήστες διάβασαν πάνω από 100 εκατομμύρια σελίδες με ειδήσεις. Το συμπέρασμα του συνεδρίου ήταν ένα και κατηγορηματικό: Το Ιντερνετ δεν προσέθεσε απλά στην ειδησεογραφική κάλυψη, αλλά την έχει αλλάξει σημαντικά. Η πολιτική ενημέρωση διαθέτει πλέον ένα μέσο με μεγάλη αλληλεπίδραση και ευρεία συμμετοχή. Η έρευνα που παρουσιάστηκε διήρκεσε τέσσερα χρόνια και έγινε από το Ρolis, το δημοσιογραφικό think-tank του Τμήματος Μέσων και Επικοινωνίας του London Scholl of Εconomics. Εν μέσω μια ευρύτερης κρίσης, που υπάρχει και στον χώρο της δημοσιογραφίας, αναζητήθηκαν οι νέες αξίες που συνδέουν τα καινούργια μέσα με τα παραδοσιακά.
Μεταξύ των συμπερασμάτων είναι τα εξής: Υπάρχει πλέον άμεση σύνδεση των νέων με τα παλαιά ΜΜΕ, γεγονός που επιτρέπει τη συμμετοχή του κοινού σε όλα τα στάδια της παραγωγής ειδήσεων. Βασίζεται στην αλληλεπίδραση. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί ο δημοσιογράφος, αλλά και οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί, έχει αλλάξει εντελώς. Ο νέος αυτός τρόπος συνδέει τα παραδοσιακά μέσα με ένα ευρύτερο δίκτυο ανεξάρτητων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Προσφέρει τη δυνατότητα αλλαγής του ρόλου της δημοσιογραφίας στην κοινωνία.
Στο συνέδριο τονίστηκε επανειλημμένα η σημασία της «εξειδίκευσης» των θεμάτων, ούτως ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να βρίσκει πιο εύκολα όσα καλύπτουν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του. Τώρα πια, αντί το κοινό να προσφύγει σε ένα μικρό φάσμα ειδήσεων, ένα τεράστιο ειδησεογραφικό δίκτυο δημιουργείται γύρω από κάθε άτομο. Οπως τόνισε ο επικεφαλής του ΒΒC, Πίτερ Χόροκς, «τα Μέσα, κάποτε, ήταν φτιαγμένα σαν κάστρα. Ηταν περιχαρακωμένα και προσέφεραν σε όσους βρίσκονταν γύρω τους τη σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Ομως αυτό άλλαξε πολύ. Σήμερα τα Μέσα αποτελούν ένα δίκτυο και λειτουργούν μαζί με τους καταναλωτές, μέσω αυτών και γι΄ αυτούς. Αυτή είναι σίγουρα η μεγαλύτερη επανάσταση στα ΜΜΕ. Τίποτα δεν είναι πια όπως το γνωρίζαμε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά