Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

Το παράδοξο του αθλητικού Τύπου

Μπορεί οι αθλητικές εφημερίδες να έχουν πάρει τον κατήφορο σε επίπεδο διείσδυσης στην κοινωνία, με αφορμή και τα έκτροπα που παρατηρούνται στα γήπεδα, ωστόσο στο πεδίο των διαφημιστικών εσόδων μεγαλουργούν.
Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Πρόκειται για μια αναντίρρητη πραγματικότητα, κι ας υπάρχει η αντίθετη αίσθηση στη δημοσιογραφική και διαφημιστική «πιάτσα» λόγω του πωλητηρίου που έχει μπει σε μεσαίο φύλλο ισχυρού ομίλου ή της προσπάθειας ένταξης άλλου τίτλου υπό την ομπρέλα ραδιοφωνικού σταθμού. Πιο συγκεκριμένα, η κυκλοφορία των αθλητικών εφημερίδων βαίνει την τελευταία 3ετία φθίνουσα, καθώς από 195.392 φύλλα που διέθεταν οι εκδότες αθλητικών τίτλων το 2008, έφθασαν να πουλούν το 2009 περί τα 159.879 κομμάτια και μόλις 129.964 το 2010. Τις και τι πταίει για την κατηφορική κλίση των 11 οπαδικών και ανεξάρτητων φύλλων, όταν το ποδόσφαιρο και τα άλλα αθλήματα καλά κρατούν μεταξύ των φιλάθλων και ποδοσφαιρόφιλων; Οι απαντήσεις που δίνει η αγοράτου αθλητικού Τύπου είναι εύστοχες:

• Υπερτερούν τα οπαδικά φύλλα, ενώ δεν αντέχουν στον ανταγωνισμό τα πιο ανεξάρτητα και ψύχραιμα, που απευθύνονται στον πιο ουδέτερο αναγνώστη, άρα και στον πιο αδιάφορο να αγοράσει εφημερίδα.
• Αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια το κόστος αγοράς αθλητικής εφημερίδας, την οποία «μαρκάρουν» στενά τα εξίσου αξιόπιστα αθλητικά sites και portals που διατίθενται δωρεάν.
• Οι αθλητικές εφημερίδες αποτελούν είδος πολυτελείας σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που ο αναγνώστης προτιμά να αγοράσει όλη την ενημέρωση σε ένα φύλλο και δη πολιτικό, το οποίο διαθέτει και το συγκριτικό πλεονέκτημα των προσφορών.

Ο μήνας που πέρασε (Ιανουάριος) είναι ενδεικτικός μιας απίθανης κατρακύλας, καθώς από 131.308 κομμάτια που πουλούσαν οι «σπορτίφ» εφημερίδες τον Ιανουάριο του 2009, έφθασαν να πουλούν σήμερα μόλις 99.508 φύλλα, έναντι 129.964 κατά μέσον όρο το 2010, 159.879 το 2009 (μείωση κατά 18%), και 195.392 το 2008 (-18% επίσης). Παρ’ όλ’ αυτά, η διαφημιστικήδαπάνη ανέρχεται το 2010 στα 54,7 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 16% έναντι του 2009 (47,2 εκατ. ευρώ), λόγω κυρίως του Mundial και των άλλων αθλητικών διοργανώσεων που συμβαίνουν τα ζυγά έτη, γεγονός που εντείνει τηδιαφημιστικήεπένδυση.

Οι επιδόσεις ανά τίτλο

Η «Sportday» αγοράζεται κατά μέσον όρο την ημέρα από 21.795 αναγνώστες το 2010 (έναντι 29.175 το 2009 κατά μέσον όρο), ενώ τον Ιανουάριο η επίδοση πέφτει στους 15.173 φίλους της εφημερίδας (έναντι 24.485 τον Ιανουάριο του 2009 (απώλειες 10.000 περίπου αγοραστών). Τα διαφημιστικά έσοδα της εφημερίδας ανέρχονται το 2010 στα 23,3 εκατ. ευρώ, κατέχοντας το 42% της πίτας, έναντι 20,7 εκατ. ευρώ το 2009 (μεταβολή της τάξεως του 12,4%). Την εφημερίδα θυμίζουμε κατέχει η οικογένεια Αλαφούζου και ο όμιλος Κοντομηνά, οι οποίοι συνυπάρχουν μετοχικά, έχοντας από 33%, στο μετοχικό σχήμα της Sportday, την ευθύνη έκδοσης της οποίας έχει η ομάδα Χελάκη, η οποία ελέγχει το υπόλοιπο 33%. Το Φως των Σπορ διαθέτει 18.283 φύλλα, έναντι 23.218 το 2009 και 25.245 το 2008, χάνοντας το 26% της δύναμής του μεταξύ 2009 και 2010 και το 25% μεταξύ 2008 και 2009. Τα έσοδα της εφημερίδας βρίσκονται πολύ χαμηλά και συγκεκριμένα στην 9η θέση της κατάταξης βάσει διαφημιστικών εσόδων (220.000 ευρώ, έναντι 200.000 ευρώ το 2009). Την Goal Newsαγοράζουν 15.916 φίλαθλοι κατά μέσον όρο την ημέρα το 2010, έναντι 22.540 το 2009 και 25.245 το 2008 (μεταβολή κατά 29% σε σχέση με το 2009 και κατά 5% μεταξύ 2008 και 2009).

Η Goal News

Η εφημερίδα Goal News της SportPlus, θυγατρική της Πήγασος, κατέχει ωστόσο το 26,6% της διαφημιστικής πίτας του αθλητικού Τύπου, με 14,5 εκατ. ευρώ το 2010, έναντι 13,6 εκατ. ευρώ το 2009 (+7%). Όπερ σημαίνει ότι η εφημερίδα εμφανίζει θετικό πρόσημο στη μεταβολή των διαφημιστικών της εσόδων, χωρίς ωστόσο να υπερκαλύπτει τα λειτουργικά και πάγια έξοδά της. Ως εκ τούτου, δεν ευσταθεί απολύτως το επιχείρημα που αντιτάσσεται στον εκδότη της εφημερίδας, ότι καθώς υπάρχει διαφήμιση στο φύλλο είναι και κερδοφόρο, άρα δεν πρέπει να γίνει η ενοποίηση των αθλητικών Μέσων του ομίλου, που αριθμούν συνολικά περισσότερους από 200 εργαζόμενους (60 περίπου στην Goal, 110 στο Sentra FM και 30 στο μισθολόγιο του Εθνοσπόρ).
Μια θέση πιο κάτω ο Πρωταθλητής φαίνεται να χάνει το 35% των δυνάμεών του σε επίπεδο κυκλοφορίας (18.283 το 2010, έναντι 23.218 το 2009 και 25.153 το 2008). Παρά το γεγονός ότι η εφημερίδα τοποθετείται υψηλότερα από την Εξέδρα, εμφανίζει αρνητικό πρόσημο στη μεταβολή της διαφημιστικής δαπάνης το 2010 και μάλιστα είναι η μόνη με πτώση εσόδων μαζί με το Φως της Δευτέρας (-62%). Συγκεκριμένα, ο Πρωταθλητής εισπράττει το 2010 από διαφημίσεις 4,8 εκατ. ευρώ, έναντι 5,4 εκατ. ευρώ το 2009. Αν και ο ΔΟΛ δε θα έλεγε «όχι» στην πώληση της Εξέδρας μετά την απώλεια του ραδιοφωνικού σταθμού arena και της απίσχνασης της δύναμης του ομίλου στα αθλητικά, η εφημερίδα έρχεται 6η μετά το Γαύρο(15.194), με 13.996 φύλλα κατά μέσον όρο το 2010, έναντι 16.779 το 2009 και 16.854 φύλλα το 2008. Η εφημερίδα απορροφά 7,1 εκατ. ευρώ από την αγορά το περασμένο έτος, αυξάνοντας τη διαφημιστική της δύναμη κατά 206%.
ADVERTISING.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά