Δύο ειδησεογραφικά πόρταλ, στην Ευρώπη και την Αμερική, αποφάσισαν να κυκλοφορούν στο εξής σε έντυπη μορφή, αντίθετα από την τρέχουσα τάση που θέλει τις εφημερίδες να διακόπτουν την έκδοσή τους στο χαρτί, διατηρώντας μόνο την διαδικτυακή τους παρουσία.
Μπορεί η «κυριαρχία» των εφημερίδων να αμφισβητείται όλο και πιο έντονα από την «επέλαση» των ψηφιακών μέσων, φαίνεται, όμως, ότι ο Τύπος δεν έχει πει ακόμη την τελευταία του λέξη.
Η ειδησεογραφική διαδικτυακή πύλη «San Francisco Public Press», αποκτά από σήμερα την έντυπη εκδοχή της. Η πύλη ανήκει σε έναν μη κερδοσκοπικό ειδησεογραφικό οργανισμό, που ξεκίνησε να καλύπτει τις τοπικές ειδήσεις στο Ίντερνετ το 2009.
Από σήμερα λοιπόν, κυκλοφορεί σε 8.000 αντίτυπα η ομότιτλη 28σέλιδη εφημερίδα του οργανισμού. Η έκδοση χαρακτηρίζεται ως «πιλοτική», εισάγοντας μια καινοτομία στο χώρο του Τύπου: κυκλοφορεί χωρίς καμία απολύτως διαφήμιση ή άλλη πληρωμένη καταχώριση.
Η τιμή του φύλλου ορίστηκε στα 2 δολάρια (1,6 ευρώ), ωστόσο τα εγγεγραμμένα μέλη της ιστοσελίδας μπορούν να το προμηθευτούν δωρεάν. Η εφημερίδα διατίθεται σε βιβλιοπωλεία, αλλά και «χέρι με χέρι» από διανομείς της εταιρείας.
«Είναι μια τολμηρή κίνηση», επισημαίνει ο Δρ Τομ Γκόλντστεϊν, καθηγητής στη Σχολή Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου του Berkeley στην California, προσθέτοντας ότι η μετάβαση στο χαρτί «διαφοροποιεί την San Francisco Public Press και αυτό μπορεί να της αποφέρει σημαντικά οφέλη».
Όπως έγινε γνωστό, δεν έχει ακόμη αποφασιστεί πότε θα κυκλοφορήσει το δεύτερο τεύχος. Όμως, οι εκδότες δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην έκδοση ημερήσιου φύλλου. «Αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει ζήτηση, θα τυπώνουμε καθημερινά», δηλώνει ο Μάικλ Στολ, εκτελεστικός διευθυντής της εταιρείας.
Η μετάβαση από το Ίντερνετ στο χαρτί εξέπληξε πολλούς. «Υπάρχουν αρκετοί θιασώτες της ψηφιακής εποχής, οι οποίοι έχτισαν τις επιχειρήσεις τους στον Παγκόσμιο Ιστό, διακηρύσσοντας το θάνατο του γραπτού Τύπου», σημειώνει ο Στολ, εκτιμώντας ότι «η θεωρία αυτή αποθάρρυνε την καινοτομία σε έναν τομέα (σ.σ. τα έντυπα Μ.Μ.Ε.) που εξακολουθεί να είναι ζωντανός και να διαδραματίζει το ρόλο μιας ‘’ψηφιακής γέφυρας’’ για εκείνους που δεν μπορούν ή δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο».
Το «San Francisco Public Press» χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τους αναγνώστες- συνδρομητές του, ενώ δέχεται και χορηγίες από ιδρύματα και ιδιώτες. Δεν προβάλλει διαφημίσεις και καταχωρίσεις, κανόνα που ακολούθησε και στην έντυπη μορφή του.
Το πρώτο φύλλο φιλοξενεί περίπου 70 ρεπορτάζ και άρθρα που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεματολογίας: από το τεχνητό νησί Treasure Island μέχρι το «θέμα συζήτησης» αυτή την εποχή στο San Francisco, αν θα επιτρέπεται ή όχι στους πολίτες να… κάθονται πάνω στα πεζοδρόμια.
Η έκδοση στηρίζεται κατά κύριο λόγο σε ομάδα 100 εθελοντών που γράφουν τις τοπικές ειδήσεις χωρίς να αμείβονται. Πώς βγάζουν τα προς το ζην; Κάνοντας άλλες δουλειές, όπως, για παράδειγμα, η συντάκτρια Άντζελα Χαρτ, που εργάζεται ως σερβιτόρα.
Στη Γαλλία
Την ίδια στιγμή, η γαλλική ιστοσελίδα «Rue89», ένα ημι-επαγγελματικό ειδησεογραφικό πόρταλ, περνά στην εποχή του Γουτεμβέργιου, εγκαινιάζοντας μια μηνιαία έντυπη έκδοση.
Το «Rue89» εξέδωσε το πρώτο τεύχος του την περασμένη εβδομάδα, με τον τίτλο «Rue89 Le Mensuel» («Η Μηνιαία Rue89»). Σύμφωνα με τον ιδρυτή του, Πιερ Χασκί, «στόχος μας είναι να μεταφέρουμε στο χαρτί το ‘’πνεύμα’’ της ιστοσελίδας: αναπάντεχες ιστορίες και επιλεγμένα κείμενα, που συνοδεύονται από σχόλια των διαδικτυακών αναγνωστών μας». Στο έντυπο περιλαμβάνεται το 10% των άρθρων που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του.
Η έκδοση αριθμεί 100 σελίδες, τυπώνεται σε σχήμα περιοδικού και κοστίζει 3,90 ευρώ (ή 34 ευρώ η ετήσια συνδρομή). Το τιράζ της είναι 87.000 αντίτυπα.
Το «Rue89» ιδρύθηκε το 2007 από μια ομάδα πρώην δημοσιογράφων της «Liberation» και ένα χρόνο μετά εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 1,1 εκατ. ευρώ, από πέντε επενδυτές.
Η έντυπη έκδοση χρηματοδοτείται μόνο από εμάς», δηλώνει ο Χασκί, υποστηρίζοντας ότι «η επένδυση είναι πολύ μικρή. Η ύλη παράγεται από το 20μελες συντακτικό προσωπικό και από ορισμένους εξωτερικούς συνεργάτες μας. Η προώθησή του εντύπου θα γίνει κυρίως μέσα από την ιστοσελίδα μας. Δεν πρόκειται να κάνουμε κάποια δαπανηρή διαφημιστική εκστρατεία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά