Σε περίοδο αναζήτησης νέων ισορροπιών εισέρχεται με γοργό βήμα ο χώρος της ραδιοφωνίας, ο οποίος αναζητά μεγαλύτερο μερίδιο από τα διαφημιστικά έσοδα, την ώρα που η δαπάνη του μέσου βρίσκεται σε κάμψη.
Οι πιέσεις που ασκούνται το τελευταίο χρονικό διάστημα (και ειδικότερα στο πρώτο 4μηνο του τρέχοντος έτους) στα διαφημιστικά έσοδα του ραδιοφώνου, είναι ιδιαίτερα έντονες και αγγίζουν τόσο τους ενημερωτικούς -και αυτό την ίδια ώρα που στον υπό εξέταση χρόνο, υπήρξε σοβαρότατη αύξηση των επενδύσεων από την πλευρά των επιχειρήσεων, με στόχο την ενίσχυση των προγραμμάτων τους- όσο και τους μουσικούς ραδιοσταθμούς.
Ενημερωτικό ραδιόφωνο
Νέοι παραγωγοί, αλλά και νέοι -ή ανανεωμένοι- ραδιοσταθμοί έκαναν την εμφάνισή τους εντείνοντας τον ανταγωνισμό στο πεδίο του ενημερωτικού ραδιοφώνου, παρά ταύτα τα έσοδα από τη διαφήμιση βρίσκονται σε ιστορικά χαμηλά.
Η διαφημιστική δαπάνη στη ραδιοφωνία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Media Services, διαμορφώθηκε στα 41,4 εκατ. ευρώ στο διάστημα Ιανουάριος - Απρίλιος του 2010, παρουσιάζοντας κάμψη 23,45%.
Την ίδια ώρα το μερίδιο του μέσου, συρρικνώθηκε στο 6,58%, από το 8% του πρώτου 4μήνου του 2009, ενώ τα πραγματικά διαφημιστικά έσοδα των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων -τα οποία λόγω εκπτώσεων και συμψηφισμών, βρίσκονται ακόμα πιο χαμηλά, σχεδόν κατά 20% από το προαναφερθέν ποσό- δέχθηκαν ακόμα ισχυρότερες πιέσεις.
Ενδεικτικό της εικόνας που διαμορφώνεται, όπως ανέφεραν στελέχη της αγοράς στη «Ν», είναι ότι «σε κάποιες περιπτώσεις η κάμψη ξεπερνά το 30%. Το γεγονός αυτό διαμορφώνει ένα νέο περιβάλλον, στο οποίο αναζητούνται διαφορετικές ισορροπίες και το οποίο ουσιαστικά υπαγορεύει και τις εξελίξεις».
Την επιστροφή του ενδιαφέροντος για τα ραδιοφωνικά πρόσωπα, εκτιμάται ότι σηματοδοτούν τα νέα δεδομένα και αυτό λόγω των υψηλών απαιτήσεων που κατά κανόνα έχουν οι άνθρωποι της τηλεόρασης. Στην τρέχουσα περίοδο καθοριστικός για τις εξελίξεις παράγοντας είναι η αναλογία στη σχέση «ακροαματικότητα+έσοδα / κόστος». Όταν η σχέση αυτή δεν ανάγεται στα ύψη των τηλεοπτικών εκπομπών, δίνονται πολύ μεγαλύτερα περιθώρια ευελιξίας στις επιχειρήσεις του χώρου, ανέφεραν στη «Ν» άλλες πηγές.
Αλλαγές για όλους
Με την παρούσα κατάσταση, ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο ουσιαστικών αλλαγών στο περιεχόμενο ενημερωτικών ραδιοσταθμών.
Σήμερα στα ερτζιανά της Αττικής, δραστηριοποιούνται, 10 ενημερωτικοί-λόγου ραδιοσταθμοί. Αν εξαιρεθούν οι τέσσερις πρώτοι σε ακροαματικότητα, των οποίων τα έσοδα μέχρι ενός σημείου «δικαιολογούν» την ύπαρξή τους, καθώς και μια ή δυο επιχειρήσεις, οι οποίες είναι προφανές ότι ενισχύονται -και θα συνεχίσουν να ενισχύονται ανεξαρτήτως αποτελέσματος για άλλους λόγους- από τους ιδιοκτήτες τους, προβληματισμός διατυπώνεται ακόμα και για τη λειτουργία των δημοτικών και των κομματικών σταθμών.
Οι περικοπές στις δημόσιες δαπάνες -και στις δαπάνες των κομμάτων- καθώς και στους ΟΤΑ, δημιουργεί προβληματισμό ακόμα και για τους κομματικούς, αλλά και για τους δημοτικούς ραδιοσταθμούς.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τους τελευταίους, στους οποίους αρκετές φορές βρήκαν στέγη, πρωτοκλασάτα ονόματα της κρατικής -και όχι μόνο- τηλεόρασης, ειδικά σε περιόδους αλλαγών, αναμένονται σημαντικές αλλαγές από τη νέα σεζόν, ειδικά μετά τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.
Μουσικό ραδιόφωνο
Στη δίνη των εξελίξεων βρίσκεται και το μεγαλύτερο μέρος των μουσικών ραδιοσταθμών. Από τους περίπου 50 συνολικά (ιδιωτικούς και κρατικούς) σταθμούς που δραστηριοποιούνται στο χώρο, μόνο ένας μικρός αριθμός των ιδιωτικών -για τους δημόσιους δεν υπάρχει θέμα- ανταπεξέρχεται επαρκώς στο νέο περιβάλλον.
Και εκεί πάντως, εδώ και κάποιο καιρό έχουν γίνει κινήσεις εξορθολογισμού, ενώ σε ό,τι αφορά το μέλλον, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι για πρώτη φορά, μετά από σχεδόν 20 χρόνια ελεύθερης ραδιοφωνίας, ο αριθμός των (σοβαρών και όχι πειρατικών) επιχειρήσεων του χώρου ενδέχεται να μειωθεί.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ - Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά