Κυριακή 23 Μαΐου 2010

Είδαν την κρίση με άλλο μάτι

Γράφει η Νατάσα Μπαστέα
Φωτογραφία
Oταν οι Γερμανοί ειδικοί εξετάζουν με κριτικό βλέμμα θεσμούς με μεγάλα χρέη, ξέρουμε πλέον ότι δεν θα μας αρέσει αυτό που θα ανακαλύψουν. Αυτό δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα και τις άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου- αλλά και για τη βιομηχανία του Τύπου. Κυρίως για τους Αμερικανούς εκδότες οι οποίοι βρέθηκαν στο στόχαστρο μιας έρευνας που δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες από τη Γερμανική Ενωση Εκδοτών Εφημερίδων. Τα συμπεράσματά της όμως χρησιμεύουν σε όλους όσους ασχολούνται με αυτό τον τομέα, ο οποίος έχει πληγεί ιδιαίτερα από την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Στην έρευνα γίνεται σύγκριση της κατάστασης που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές εφημερίδες με τις γερμανικές, οι οποίες βρίσκονται σε σχετικά καλύτερη θέση. Η κυκλοφορία των καθημερινών εφημερίδων στις Ηνωμένες Πολιτείες έπεσε κατά 27% από το 1998 έως το 2008- στην αντίστοιχη περίοδο στη Γερμανία μειώθηκε κατά 19%. Τη στιγμή που λιγότεροι από τους μισούς Αμερικανούς διαβάζουν εφημερίδες, οι Γερμανοί που καταφεύγουν σε αυτές για την ενημέρωσή τους ξεπερνούν το 70%. Παρ΄ ότι τα διαφημιστικά έσοδα των εφημερίδων στις ΗΠΑ έχουν περιοριστεί σημαντικά, στη Γερμανία παραμένουν σταθερά από το 2004 μέχρι σήμερα.
Οι αμερικανοί εκδότες θεωρούν υπεύθυνα την οικονομική κρίση και το Ιντερνετ για την άσχημη κατάστασή τους, όμως στην έρευνα υποστηρίζεται ότι μεγάλο μέρος του προβλήματος οφείλεται στη δομή των αμερικανικών εφημερίδων. Οι περισσότερες γερμανικές εφημερίδες είναι ιδιοκτησία μικρών εταιρειών ή οικογενειών με ρίζες στην περιοχή όπου εκδίδονται, ενώ στην αμερικανική βιομηχανία του Τύπου κυριαρχούν εταιρείες εισηγμένες στο Χρηματιστήριο. Υπό την πίεση των μετόχων για βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, λένε οι γερμανοί εκδότες, οι αμερικανικές εφημερίδες προχώρησαν σε βιαστικές περικοπές που επηρέασαν την ποιότητά τους και επίσπευσαν τη φυγή αναγνωστών και διαφημιστών προς το Διαδίκτυο. Αντί να δώσουν βάρος στη δημοσιογραφία, οι αμερικανικές εφημερίδες έκαναν υπερβολικές επενδύσεις στα νέα μίντια και αύξησαν τις ζημιές τους παραχωρώντας το περιεχόμενό τους δωρεάν στο Ιντερνετ. Οι γερμανοί εκδότες ήταν πολύ πιο εγκρατείς σχετικά με το Διαδίκτυο και στις περισσότερες περιπτώσεις κράτησαν εκτός Ιντερνετ το περιεχόμενο των εντύπων τους.
Σε κάποια πράγματα όμως οι γερμανοί όπως και άλλοι ευρωπαίοι εκδότες υπολείπονται των Αμερικανών. Οι πολίτες αρκετών ευρωπαϊκών χωρών ανησυχώντας για θέματα ασφάλειας δεν συμμετέχουν σε νέες επιχειρηματικές ψηφιακές γραμμές, γι΄ αυτό και σε πολλές από τις χώρες αυτές τα έσοδα των εφημερίδων από το Διαδίκτυο κινούνται σε μονοψήφια ποσοστά, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ όπου ήδη έχουν προχωρήσει σε διψήφια. Οι γερμανοί εκδότες ζητούν από την καγκελάριο Μέρκελ να ψηφίσει νόμους που θα δημιουργούν ένα νέο είδος copyright για διαδικτυακά περιεχόμενα, θεωρώντας έτσι ότι θα έχουν έσοδα από μηχανές αναζήτησης και άλλες χρήσεις. ΦΩΤΟ : Ως ταύρο που επελαύνει στις αγορές χαρακτηρίζει σε αυτό το εντυπωσιακό πρωτοσέλιδό της τους κερδοσκόπους η γερμανική εφημερίδα «Die Ζeit». Κάπως έτσι όμως βλέπουν την έλευση του Ιντερνετ στον σύγχρονο Τύπο οι αμερικανοί εκδότες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...