Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010

Ξανά στο προσκήνιο οι τηλεοπτικές μετρήσεις

Σε μια περίοδο ραγδαίας πτώσης των διαφημιστικών εσόδων και μεγάλων οικονομικών πιέσεων για όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίες οξύνθηκαν και από την εκ νέου επιβολή φόρου τηλεόρασης, είναι φυσικό και λογικό να υπάρχει αυξημένη καχυποψία σε σχέση με το βασικό εργαλείο που καθορίζει τη διανομή της συρρικνωμένης διαφημιστικής πίτας.
Αποτέλεσμα της καχυποψίας αυτής ήταν το άνοιγμα για μια ακόμη φορά του θέματος των τηλεοπτικών μετρήσεων, με πρωταγωνιστή αυτή τη φορά όχι τον Alpha αλλά τον ΣΚΑΪ, ο οποίος έστειλε πριν λίγες ημέρες εξώδικό προς την εταιρεία μετρήσεων AGB, υποστηρίζοντας ότι παραλείπει συστηματικά να δίνει στοιχεία για την «ταυτότητα» των ερευνών μετρήσεων τηλεθέασης τις οποίες διεξάγει.
Ο ΣΚΑΪ ζήτησε να λάβει στοιχεία για τη σύνθεση του δείγματος που -όπως αναφέρει- προβλέπονται από τον κώδικα δεοντολογίας της ESOMAR και του ΣΕΔΕΑ και δεν ανακοινώνονται. Ο σταθμός υποστηρίζει ότι «παρά τις ως άνω υποχρεώσεις της AGB, που περιγράφονται σε μεταξύ υμών υπογραφείσα σύμβαση (3/1/2008, η εταιρεία παραλείπει "συστηματικώς" ουσιώδη για την "ταυτότητα" των διεξαγόμενων μετρήσεων τηλεθέασης στοιχεία» και ισχυρίζεται ότι «αναγράφονται στις οικείες διαδικτυακές ανακοινώσεις της εταιρείας σας αναληθείς και παραπλανητικές πληροφορίες». Στη συνέχεια δε ζητά πληροφορίες για τη γεωγραφική κατανομή και τη δημογραφική σύνθεση της έρευνας βάσης που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία του panel της AGB και τις διαδικασίες ένταξης και αποχώρησης νοικοκυριών από το panel αυτό.
Όπως είναι γνωστό το θέμα των μετρήσεων αποτέλεσε αντικείμενο πολύχρονης δικαστικής διαμάχης και στη συνέχεια ειδικής νομοθεσίας από την προηγούμενη κυβέρνηση. Η εταιρεία όμως που προβλέπεται από τον σχετικό νόμο που ψηφίστηκε το 2007 (Ελεγκτική Εταιρεία Ερευνών Μετρήσεων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης), ουδέποτε δημιουργήθηκε και ο μόνος τυπικός εξωτερικός έλεγχος που υπάρχει (γιατί λειτουργεί βεβαίως και ο ουσιαστικός έλεγχος που ασκεί η ίδια η αγορά), γίνεται από την Επιτροπή Ελέγχου Τηλεθέασης.
Η μη εφαρμογή του νόμου δεν είναι βεβαίως ευθύνη της AGB, αλλά της Πολιτείας, η οποία τον θέσπισε και έχει την υποχρέωση να εφαρμόζει τους νόμους ανεξαρτήτως του αν έχουν ψηφιστεί από τη μια ή την άλλη κυβέρνηση. Επίσης το γεγονός ότι η σχετική ερευνητική αγορά έχει στην πράξη μονοπωλιακά χαρακτηριστικά, αφού τα σχετικά ερευνητικά στοιχεία παρέχονται συστηματικά από μια μόνο εταιρεία, απαιτεί τη λειτουργία της υπό συνθήκες αυξημένης διαφάνειας. Παρόλα αυτά η επίλυση θεμάτων που αφορούν στην εμπιστοσύνη στις ακολουθούμενες διαδικασίες, πρέπει να γίνεται κατ’ αρχήν με την αξιοποίηση των υφισταμένων θεσμών και με σεβασμό των αυτονόητων υποχρεώσεων που κάθε πλευρά έχει σε ό,τι αφορά το σύνθετο αυτό θέμα.
Πριν λοιπόν δημιουργηθεί εκ νέου μια μακρόχρονη διαμάχη που θα ταλαιπωρήσει ολόκληρη την αγορά, αλλά και τους αμέσως εμπλεκομένους και πριν καταφύγουν οι ενδιαφερόμενοι σε εξωτερικούς διαιτητές, δηλαδή στην πολιτική ή τη δικαστική εξουσία, είναι σκόπιμο να επιχειρήσουν σε πνεύμα καλής πίστης και με σεβασμό των κανόνων της διαφάνειας αλλά και της προστασίας της ακεραιότητας των διαδικασιών σχηματισμού του σχετικού δείγματος, να επιλύσουν το πρόβλημα εξαντλώντας κάθε δυνατότητα που υπάρχει στο πλαίσιο των υφιστάμενων θεσμικών διαδικασιών.
Η εποχή δεν προσφέρεται για εντάσεις, αλλά για αξιοποίηση κάθε αποθέματος καλής πίστης. Γιατί ανεξάρτητα από το δίκαιο ή το άδικο των όποιων αιτιάσεων, από τις συγκρούσεις όλοι βγαίνουν τελικά ζημιωμένοι.
Marketing Week (T. 1295)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε το σχόλιο σας. Υβριστικά και διαφημιστικά μηνύματα ΔΕΝ γίνονται δεκτά

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...